Isafjordur (Islandia) – Grenlandia – Isafjordur/Akureyri* (Islandia)

*Drugi etap kończymy w Akureyri.

Terminy:
28 lipca – 11 sierpnia (powrót z Islandii 12 sierpnia) – brak miejsc
29 sierpnia – 12 września

Grenlandia 2020: po trzech latach wracamy na podbój wschodniego wybrzeża Grenlandii. Tym razem na pokładzie s/y Patagonia, 18 metrowego stalowego kecza. Jacht przygotowany i świetnie wyposażony do arktycznych wypraw czekać będzie na nas na Islandii. Cel rejsu to dostać się do największego fiordu na świecie Scoresbysund i eksplorować go na tyle na ile sytuacja lodowa nam pozwoli.

Z analizy zdjęć satelitarnych oraz doświadczeń z poprzednich lat wejście do fiordu w drugiej połowie lipca jest już zupełnie możliwe. Nie gwarantujemy jednak, że wejść się uda. W tym i w poprzednich latach Arktyka zaskakiwała nawet najlepiej przygotowane wyprawy.

Dla nurków
Jacht posiada butle, balast i kompresor. Jest możliwość amatorskiego nurkowania podczas rejsu, dla osób z odpowiednimi kwalifikacjami.

Scoresbysund to jedno z najbardziej niedostępnych miejsc na świecie. Na całym wschodnim wybrzeżu Grenlandii znajdują się tylko dwie osady. Jedną z nich – Ittoqqortoormiit – mamy zamiar odwiedzić. Zamieszkana jest ona przez około 450 osób.

Rejs rozpisany jest na 14 dni. Dzień 15. jest dniem technicznym, zaplanowanym jako postój w porcie. Ten rejs jest jednym z najtrudniejszych, na jakie możesz się wybrać. Około 13 dni w morzu, bez cumy na ląd. Będziemy mieli jedynie postoje na kotwicy w fiordzie. Cieśnina pomiędzy Grenlandią, a Islandią charakteryzuje się występowaniem bardzo silnych sztormów. Całe wybrzeże wschodnie jest ciągle „obmywane” przez pak lodowy spływający z północy, który będziemy musieli sforsować aby dostać się do fiordu.

Już raz tam byliśmy, podczas najdłuższej zimy jaką pamiętają najstarsi Innuici z grenlandzkich wiosek! Walczyliśmy już z pakiem lodowym, stawialiśmy czoła sztormom w cieśninie – posiadamy już doświadczenie w tym rejonie. W 2020 roku znów podejmujemy to wyzwanie i zapraszamy Was do udziału.

Rejs prowadzi kpt. Filip Kołodziej. Chcesz wziąć udział? Zapraszamy do rozmowy telefonicznej – +48 792 080 638.

Podsumowując: czeka nas prawdziwie żeglarskie wyzwanie! Nie możemy się doczekać!

Program

Planowana trasa

Startujemy z Isafjordur na Islandii, dzięki czemu droga do Grenlandii będzie możliwie krótka. Rejs zaczynamy od zaprowiantowania, ształunku, szkoleń i w drogę! Po dwóch, trzech dobach żeglugi ujrzymy pierwszy lód, a może już i ląd! Na wejściu do fiordu może nas czekać forsowanie paku lodowego.

Punkt pierwszy to zakotwiczenie przy wiosce Ittoqqortoormiit, desant, poznanie lokalnej społeczności i jej zwyczajów. Spędzimy tu około doby czasu. W kolejnych dniach będziemy próbować eksplorować fiord. Vikingebugh, Danmark, Røde, C.Hofman Halvø, Jyttehavn – to punkty, które chcielibyśmy odwiedzić. W szczególności letnią bazę myśliwych Sydkap.

Co z tego planu się uda, zależy od warunków lodowych. W sumie prawie 400Nm po samym fiordzie. To plan maksimum, z czego na pewno pewne miejsca będą dla nas niedostępnie. Które? To już loteria. Pokrywa lodowa nie jest prognozowana, jest jedynie analizowany jej stan faktyczny.

Dojazd

Loty z Gdańska do Keflaviku (k. Reykjaviku) są aktualnie w cenie około 1500 zł w obie strony. Po wylądowaniu przesiadamy się w busa i po 5 godzinach jesteśmy w Isafjordur, gdzie auto przejmuje poprzednia załoga. Koszt wynajmu dużego samochodu to około 150 zł/osoba. Pomagamy zorganizować jego wynajem na terenie Islandii. Koszt transportu (przy wcześnie zakupionych biletach) w obie strony powinien zamknąć się w kwocie około 1500-1800 zł.

Przylatujemy dzień wcześniej niż zaczyna się rejs! Dojazd i powrót busem to 5 godzin jazdy w jedną stronę. Całą logistykę będziemy dla Was koordynować, przed zakupem biletu koniecznie się z nami skontaktuj!

Jadąc busem, zobaczymy sporo Islandii, szczególnie zachodnią i południową część, ale żeby dokładnie zwiedzić te najpopularniejsze miejsca, proponujemy przyjazd 3 dni wcześniej i zwiedzanie samochodem. Chętnych połączymy mailowo, aby wspólnie dzielić koszty. Odradzamy zostanie po rejsie, zwykle pływanie wiąże się z wysiłkiem dla organizmu, więc będziecie po prostu zmęczeni.

Jacht

s/y PATAGONIA

s/y Patagonia to dzielny stalowy, 18 metrowy kecz, którego plany powstały na deskach kreślarskich biura Van de Stadt Design na zlecenie prywatnego armatora. W założeniach, jacht miał być zdolny do pływania po zimnych wodach arktycznych, dlatego kadłub jednostki ma celowo wzmocniony dziób (gródź zderzeniowa) i gęsto ulokowane wręgi. Posiada również gródź oddzielającą dziobowy przedział hotelowy od mesy i szczelną maszynownię, gdzie znajduje się wysokoprężny silnik FORD SABRE 2715E o mocy 150 HP i trójfazowy generator prądu zmiennego 400 V o mocy 11 kW.

Maszynownia jachtu to również miejsce olejowego kotła centralnego ogrzewania, z którego ciepło rozprowadzane jest po przestrzeni mieszkalnej za pomocą nagrzewnic nadmuchowych. To utrzymuje wnętrze bez wilgoci nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych.

Jacht posiada 11 wygodnych koi (w tym jedna podwójna), co pozwala na komfortowe żeglowanie przez długi okres czasu. Koje wyposażone są w podwójne pasy z lotniczą klamrą chroniące przed wypadnięciem podczas znacznych przechyłów. Wielkie zbiorniki wody (2000 L) i paliwa (1250L) dają długą autonomię żeglugi.

Jacht posiada kompresor do napełniania butli nurkowych, butle i balast, dzięki czemu podczas rejsów jest możliwość amatorskiego nurkowania.


Cena: 5790 PLN

W cenie:

  • czarter jachtu
  • przygotowanie jednostki do wyprawy
  • kapitan
  • ubezpieczenie załogi w okresie zaokrętowania i przebywania na jachcie (NNW i KL)

Cena nie zawiera:

  • dojazdu
  • zalecanego dodatkowego ubezpieczenia w zakresie przebywania na lądzie
  • kasy jachtowej dot. prowiantu, paliwa i portów, zbierana i rozliczana na miejscu, około 25 EUR/doba/osoba
  • obowiązkowego ubezpieczenia kaucji – 60 EUR, kaucja za jacht to 5000 EUR, którą my wnosimy

Przypominamy, że zgodnie z żeglarską etykietą kapitan nie dokłada się do kasy jachtowej, a jeżeli załoga zdecyduje o zjedzeniu posiłku na mieście, rachunek kapitana powinien być uregulowany z kasy jachtowej.

Chcesz płynąć? Zarezerwować miejsce? Masz pytania? Napisz: biuro@sailcamp.pl