fbpx

Isafjordur (Islandia) – Wschodnie wybrzeże Grenlandii – Isafjordur/Akureyri* (Islandia)

*Drugi etap kończymy w Akureyri.

Terminy:
23 lipca – 6 sierpnia 2022 (powrót z Islandii 7 sierpnia) – brak miejsc
22 sierpnia – 5 września 2022 – 2 wolne miejsca

Grenlandia 2022: po czterech latach wracamy na podbój wschodniego wybrzeża Grenlandii. Tym razem na pokładzie s/y Patagonia, 18 metrowego stalowego kecza. Jacht przygotowany i świetnie wyposażony do arktycznych wypraw czekać będzie na nas na Islandii. Cel rejsu to dostać się na wschodnie wybrzeże Grenlandii do największego fiordu na świecie Scoresbysund i eksplorować go na tyle na ile sytuacja lodowa nam pozwoli lub dotrzeć do osady Tasailaq i otaczających ją fiordów.

Z analizy zdjęć satelitarnych oraz doświadczeń z poprzednich lat wejście do fiordu w drugiej połowie lipca jest już zupełnie możliwe. Nie gwarantujemy jednak, że wejść się uda. W tym i w poprzednich latach Arktyka zaskakiwała nawet najlepiej przygotowane wyprawy.

COVID-19
W przypadku odwołania rejsu z powodu COVID-19, gwarantujemy zwrot wpłaconych środków.
W przypadku gdy uczestnik nie może dotrzeć na rejs z powodu obostrzeń w kraju wylotu lub na samej Islandii, wpłacone pieniądze można wykorzystać na dowolny inny nasz rejs.

Scoresbysund to jedno z najbardziej niedostępnych miejsc na świecie. Na całym wschodnim wybrzeżu Grenlandii znajdują się tylko dwie osady. Jedną z nich – Ittoqqortoormiit – mamy zamiar odwiedzić. Zamieszkana jest ona przez około 450 osób. Drugą osadą na wschodnim wybrzeżu Grenlandii jest Tassilaq, otoczona przez wiele fiordów i lodowców cielących się wprost do morza – jest to nasz plan B w przypadku dużego zalodzenia na pólnocy.

Rejs rozpisany jest na 14 dni. Dzień 15. jest dniem technicznym, zaplanowanym jako postój w porcie. Ten rejs jest jednym z najtrudniejszych, na jakie możesz się wybrać. Około 13 dni w morzu, bez cumy na ląd. Będziemy mieli jedynie postoje na kotwicy w fiordzie, a zwiedzać ląd będziemy poprzez desanty pontonami na plaże. Cieśnina pomiędzy Grenlandią, a Islandią charakteryzuje się występowaniem bardzo silnych sztormów. Całe wybrzeże wschodnie jest ciągle “obmywane” przez pak lodowy spływający z północy, który będziemy musieli sforsować aby dostać się do fiordu.

Już raz tam byliśmy, podczas najdłuższej zimy jaką pamiętają najstarsi Innuici z grenlandzkich wiosek! Walczyliśmy już z pakiem lodowym, stawialiśmy czoła sztormom w cieśninie – posiadamy już doświadczenie w tym rejonie. W 2022 roku znów podejmujemy to wyzwanie i zapraszamy Was do udziału.

Rejs prowadzi kpt. Filip Kołodziej (kapitan jachtowy, The Association of Arctic Expedition Cruise Operators field staff for Greenland and Svalbard)
Chcesz wziąć udział? Zapraszamy do rozmowy telefonicznej – +48 792 080 638.

Podsumowując: czeka nas prawdziwie żeglarskie wyzwanie! Nie możemy się doczekać!

Program

Planowana trasa

Startujemy z Isafjordur na Islandii, dzięki czemu droga do Grenlandii będzie możliwie krótka. Rejs zaczynamy od zaprowiantowania, ształunku, szkoleń i w drogę! Po dwóch, trzech dobach żeglugi ujrzymy pierwszy lód, a może już i ląd! Na wejściu do fiordu może nas czekać forsowanie paku lodowego.

Punkt pierwszy to zakotwiczenie przy wiosce Ittoqqortoormiit, desant, poznanie lokalnej społeczności i jej zwyczajów. Spędzimy tu około doby czasu. W kolejnych dniach będziemy próbować eksplorować fiord. Vikingebugh, Danmark, Røde, C.Hofman Halvø, Jyttehavn – to punkty, które chcielibyśmy odwiedzić. W szczególności letnią bazę myśliwych Sydkap.

Co z tego planu się uda, zależy od warunków lodowych. W sumie prawie 400Nm po samym fiordzie. To plan maksimum, z czego na pewno pewne miejsca będą dla nas niedostępnie. Które? To już loteria. Pokrywa lodowa nie jest prognozowana, jest jedynie analizowany jej stan faktyczny.

Dojazd

Należy dolecieć do Keflaviku na Islandii dzień przed rozpoczęciem rejsu do godziny 22:00. Po wylądowaniu przesiadamy się w busa i po 6 godzinach jesteśmy w Isafjordur, gdzie auto przejmuje poprzednia załoga. Koszt wynajmu dużego samochodu to około 200 zł/osoba. Pomagamy zorganizować jego wynajem na terenie Islandii. Koszt transportu (przy wcześnie zakupionych biletach) w obie strony powinien zamknąć się w kwocie około 2000 zł.

Przylatujemy dzień wcześniej niż zaczyna się rejs! Dojazd i powrót busem to 6 godzin jazdy w jedną stronę. Całą logistykę będziemy dla Was koordynować, przed zakupem biletu koniecznie się z nami skontaktuj!

Jadąc busem, zobaczymy sporo Islandii, szczególnie zachodnią i południową część, ale żeby dokładnie zwiedzić te najpopularniejsze miejsca, proponujemy przyjazd 3 dni wcześniej i zwiedzanie samochodem. Chętnych połączymy mailowo, aby wspólnie dzielić koszty.

Jacht

s/y PATAGONIA

s/y Patagonia to dzielny stalowy, 18 metrowy kecz, którego plany powstały na deskach kreślarskich biura Van de Stadt Design na zlecenie prywatnego armatora. W założeniach, jacht miał być zdolny do pływania po zimnych wodach arktycznych, dlatego kadłub jednostki ma celowo wzmocniony dziób (gródź zderzeniowa) i gęsto ulokowane wręgi. Posiada również gródź oddzielającą dziobowy przedział hotelowy od mesy i szczelną maszynownię, gdzie znajduje się wysokoprężny silnik FORD SABRE 2715E o mocy 150 HP i trójfazowy generator prądu zmiennego 400 V o mocy 11 kW.

Maszynownia jachtu to również miejsce olejowego kotła centralnego ogrzewania, z którego ciepło rozprowadzane jest po przestrzeni mieszkalnej za pomocą nagrzewnic nadmuchowych. To utrzymuje wnętrze bez wilgoci nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych.

Jacht posiada 11 wygodnych koi (w tym jedna podwójna), co pozwala na komfortowe żeglowanie przez długi okres czasu. Koje wyposażone są w podwójne pasy z lotniczą klamrą chroniące przed wypadnięciem podczas znacznych przechyłów. Wielkie zbiorniki wody (2000 L) i paliwa (1250L) dają długą autonomię żeglugi.

Jacht posiada kompresor do napełniania butli nurkowych, butle i balast, dzięki czemu podczas rejsów jest możliwość amatorskiego nurkowania.


Cena:6290 PLN

W cenie:

  • czarter jachtu
  • przygotowanie jednostki do wyprawy
  • kapitan
  • ubezpieczenie załogi w okresie zaokrętowania i przebywania na jachcie (NNW i KR)

Cena nie zawiera:

  • dojazdu
  • zalecanego dodatkowego ubezpieczenia w zakresie przebywania na lądzie
  • kasy jachtowej dot. prowiantu, paliwa i portów, zbierana i rozliczana na miejscu, około 25 EUR/doba/osoba
  • obowiązkowego ubezpieczenia kaucji – 60 EUR, kaucja za jacht to 5000 EUR, którą my wnosimy

Przypominamy, że zgodnie z żeglarską etykietą kapitan nie dokłada się do kasy jachtowej, a jeżeli załoga zdecyduje o zjedzeniu posiłku na mieście, rachunek kapitana powinien być uregulowany z kasy jachtowej.

Chcesz płynąć? Zarezerwować miejsce? Masz pytania? Napisz: biuro@sailcamp.pl